Før krigen:
Harald Damsleth,
den kjente reklametegneren

 

Etter to års studier i Berlin flyttet den 25 år gamle Damsleth til Oslo og etablerte eget tegneatelier. I løpet av studietiden i Tyskland hadde Damsleth satt seg grundig inn i Art Deco, og det var denne
stil som var typisk for hans arbeider på begynnelsen av 1930-tallet. Hans bokomslag, reklametegninger og andre bilder fra denne perioden er utrolig stilrene og 'klassiske'. I løpet av få år gikk imidlertid moten som hadde vedvart fra 1920-tallet over, og funkispreget forsvant fra tegningene til Damsleth. Han utviklet istedet en ny spesiell og lettgjenkjennelig stil som helt og holdent var hans egen.

Persongalleriet til Damsleth på denne tiden var ikke typisk for Norgei de harde 30-åra. Han idealiserte motivene sine og tegnet vakre, sunne mennesker i flatterende lyssetting. I tillegg var han utrolig dyktig i å utnytte tidens moderne teknologi, og bygget ofte dramatiske, fartsfylte illustrasjoner opp rundt automobiler og flyvemaskiner. Damsleth romantiserte hverdagen og visualiserte dagdrømmene til folk flest og hans illustrasjoner var svært populære i samtiden.

Fra 1931 til 1938 arbeidet Damsleth for det meste som frilans reklametegner, men var likevel i perioder tilknyttet datidens in-byråer Høydahl Ohme og Myres Annoncebyrå. I løpet av få år opparbeidet han en posisjon som ettertraktet reklametegner. Mange av de annonsene som i perioden stod på trykk i ukebladene, bransjebladene og avisene bar signaturen ”damsleth” eller forkortelsen ”d”.

I tillegg til reklame tegnet Damsleth bokomslag for mange norske forlag, inklusive H. Aschehoug & Co., J. W. Cappelens Forlag, N. W. Damm & Søn, Gyldendal Norsk Forlag, P. F. Steensballe Bogh. Eftg., Steenske Forlag og Windju Simonsens Forlag. Hva timesatsen til Damsleth var på 1930-tallet vet vi ikke, men honoraret for hans slående og egenartede bokomslag var ca. kr. 150,- pr. stk. I perioder spedde han på inntektene gjennom å drive egen tegneskole, med blant andre Knut Yran som elev.

Damsleth hadde en internasjonal legning og søkte stadig inspirasjon utenfor Norge. Det meste av 1933 jobbet han i USA, hos Foster & Kleider Outdoor Advertising Co. I 1939 reiste han igjen til USA, denne gang for å male oppsiktsvekkende vakre veggdekorasjoner for den ellers ganske triste, norske paviljongen på verdensutstillingen i New York. Det sies at han samme år, etter prøvetegning, ble tilbudt fast stilling hos Walt Disney i Los Angeles som ”idémaker”, men at han avslo av hensyn til familien hjemme i Norge. Han hadde i 1935 giftet seg med den tyske Liselotte Frida Friedemann som han etterhvert fikk tre barn med; to gutter og en pike. Istedet for å bosette seg i California og jobbe for Disney overtok han, i 1939, det gamle reklamebyret Herolden i Oslo sammen med sin barndomsvenn Per Sandberg som daglig leder.

Les mer:

- Biografien

- Under krigen

- Etter krigen

Under: Eksempler på Damsleth-illustrasjoner fra 1930-tallet: Forside til A-magasinet fra november 1934, helsides annonse for Barnengen, forsiden til Illustrert nr. 9, 1935, og forsiden til Vintersol fra 1934.


Over: Denne utrolig vakre illustrasjon er typisk for Damsleths Art Deco-periode på begynnelsen av 1930-tallet. Originalen måler 23 x 33 cm og er utført i gouache og tusj. Legg merke til den lille terrieren. På denne tid hadde Damsleth en slik hund, og den er gjengitt i mange av hans illustrasjoner fra perioden.

Under: Forside til A-magasinet, utgitt i oktober 1930.



Under: Eksempler på bokomslag tegnet av Damsleth på 30-tallet:
Reklame fra 1932 for Figgjo badedrakter fra A/S De forenede uldvarefabriker. I teksten på baksiden heter det blant annet: "Figgjo-draktene er norske badedrakter som er laget av beste sort ull, med fasonger som er avpasset for norske kropper."

Over: Eksempler på forsider til Gløtt av Norge.
Under: Eksempler på postkort tegnet av Damsleth på 30-tallet.

Dette postkort ble utgitt av N. W. Damm & Søn, Oslo, i 1937. Da utgiveren oppdaget den lille NS-vimpelen øverst i masta ble kortet inndratt. Det ble imidlertid utgitt på nytt fem år senere, under krigen. Detaljer på baksiden skiller utgivelsene fra hverandre. Dette er et av Damsleths aller første postkortmotiver, utgitt av Mittet & Co. i 1932. Serien bestod av fire julekort og nissen og terrieren går igjen i samtlige motiver. Alle fire kort er nummerert likt på baksiden: "Serie 2532".


Dette er et av Damsleths aller første postkortmotiver, utgitt av Mittet & Co. i 1932. Serien består av fire julekort og nissen og terrieren går igjen i samtlige motiver. Alle fire kort er nummerert likt på baksiden: "Serie 2532". Fra og med våren 1933 og frem til krigen tegnet Damsleth postkortmotiver kun for N. W. Damm & Søn - med unntak av enkelte reklamekort for sporadiske oppdragsgivere. Dette motiv er fra hans første postkortserie for Damm, utgitt til påske 1933. Barnengen var en av Damsleths storkunder, og bestilte mengder av tegnede annonser for sine produkter. Dette reklamepostkort - kalt 'reiseadvis' fordi det varslet forhandlerne om forestående besøk av en representant fra fabrikken - ble laget på 30-tallet. Det ble benyttet av Barnengen til langt etter krigen, med signaturen "-d-" intakt.


Ett av fire motiver Damsleth tegnet for N. W. Damm & Søn som reklame for forlagets spillkort. Reklamepostkort fra slutten av 1930-tallet for Fred Olsen Line. Motivet viser M/S Black Prince som forlater Akershuskaia i Oslo med kurs for Kristiansand og Newcastle. I bakgrunnen til venstre er Oslo Rådhus tegnet inn, tilsynelatende helt ferdigbygget. Grunnstenen til dette bygg ble lagt ned allerede i 1931, men grunnet krigen stod bygget ferdig først i 1950. Reklamepostkort for J. L. Tiedemanns Tobaksfabrik, tegnet i 1936. Kortet er et 'reiseadvis' og ble gjerne hullet av mottakeren for oppbevaring i ringperm. Slike kort er i dag vanskelig å oppdrive i ubeskadiget stand - men de finnes.

Alle arbeider av Harald Damsleth: © Harald Damsleth/BONO

Ansvarlig for registrering, kommentarer og layout: Per W. Schulze

Feedback Kjøp/salg/bytte